Home     Geschiedenis - Overzicht mei 2009 - april 2011 mei 2011 - maart 2013     april 2013 - augustus 2014     september 2014 - ...
 

Geschiedenis

Mei 2009 - april 2011

Er moet een nieuwe 380kV-hoogspanningsverbinding komen tussen Borssele en Tilburg: een uitgelezen kans om de oude 150kV-verbinding, die dwars door de Brabantse stedenrij en de Haagse Beemden van Breda loopt, te saneren. In mei 2010 kiest de minister echter, tegen de wens van Tennet in, voor een tracé via Moerdijk. De oude lijn blijft staan.

De werkgroep Hoogspanning Haagse Beemden gaat aan de slag en denkt een beter traject te weten: bundeling met de A59. Er ontspint zich een langdurige 'ping-pong'-wedstrijd met het ministerie. Dat komt met een (soms werkelijk onzinnige) reden waarom het A59-tracé niet mogelijk is, waarna de werkgroep die reden weerlegt...


Werkgroep Hoogspanning Haagse Beemden

Wat vooraf ging...

De laatste jaren komen er steeds meer signalen dat wonen in het magneetveld van een hoogspanningslijn gezondheidsrisco's met zich mee brengt (zie bijvoorbeeld de pagina over gezondheidsrisico's. Terwijl er voor nieuwe gevallen strenge voorzorgsnormen gelden, wordt er voor bestaande gevallen niets gedaan. De enige kans om onder een hoogspanningsverbinding uit te komen is als er een nieuwe verbinding moet worden aangelegd. Er is namelijk een regeling dat voor elke kilometer nieuwe verbinding, een kilometer oude hoogspanningslijn moet worden afgebroken of verkabeld...



mei 2009 - Startnotitie Zuid-west 380kV

In mei 2009 wordt de startnotitie gepresenteerd van Zuid-West 380kV: een nieuwe hoogspanningslijn van Borssele naar Tilburg. Dat biedt kansen om de oude lijn, die door de Brabantse stedenrij loopt, af te breken. Al snel gaat in de Haagse Beemden een werkgroep van start, om mee te denken.



december 2009 - Presentatie tracé-alternatieven

In december 2009 worden de tracé's gepresenteerd, die in de Milieu-Effect Rapportage (MER) zullen worden onderzocht. Eén van de uitgangspunten is dat daar waar mogelijk, meteen ook bestaande knelpunten worden opgelost. De werkgroep jubelt. Dat kan maar één ding betekenen: een zuidelijk tracé. Het voorkeurstracé van Tennet is de kortste verbinding, en het lost tientallen knelpunten op. Daar moet de keuze wel op vallen... Toch?



25 mei 2010 - Minister kiest voor Moerdijk

Uit de (nog geheime) MER is een tracé via Moerdijk gekomen, als Meest Milieuvrendelijk Alternatief (MMA). Op 25 mei 2010 besluit minister Verhoeven voor het MMA te kiezen. De nieuwe verbinding komt parallel aan de A17 te lopen, via Moerdijk. De oude 150kV-verbinding door de Brabantse stedenrij blijft staan.

De werkgroep is verbijsterd, maar provincie en de meeste gemeenten onderschrijven de keuze. Alleen de gemeente Breda had liever het voorkeurstracé van Tennet gehad, omdat dit de 150kV-verbinding door de Haagse Beemden overbodig maakte, zo staat in een zienswijze...



Ping-pongen met het ministerie

De werkgroep ontwikkelt een alternatief tracé. In grote lijnen volgt dit tracé het voorkeurstraject van Tennet, alleen wordt het tussen Breda en Geertruidenberg gebundeld met de snelweg A59. Via het industriegebied Oosterhout Weststad zou de lijn dan onder Geertruidenberg door kunnen gaan, en vanaf daar weer de route van het MMA kunnen volgen. We nemen contact op met het ministerie en leggen ons alternatief voor.

Er ontspint zich een bijzondere ping-pong-wedstrijd. Het ministerie geeft aan waarom het A59-tracé geen mogelijkheid is, en de werkgroep weerlegt het argument. Bijvoorbeeld:

"Bij het noordelijke tracé verdwijnen er bestaande gevoelige bestemmingen."
Het tracé via Moerdijk geeft ook nieuwe knelpunten, en lost er maar één op. Het Tennet-voorkeurstracé of een tracé langs de A59 zou tientallen knelpunten oplossen...

Het A59-tracé zou de 150kV-lijn door Den Hout overbodig maken, maar het lijkt alsof het ministerie die lijn daar niet weg wil hebben:
Den Hout is een beschermd dorpsgezicht.
Een hoogspanningslijn die deel uitmaakt van een beschermd dorpsgezicht?! Dat kan toch niet waar zijn?

Het A59-tracé zou een doorsnijding betekenen van het "cultuurhistorisch waardevol element", de Stelling van Den Hout.
De Stelling van Den Hout is al in de jaren zestig doorsneden, door de snelweg A59. Ons tracé gaat er juist zuidelijk langs.

Voor het A59-tracé zouden "groenvoorzieningen op dit element" deels moeten worden gekapt.
Staatsbosbeheer, dat de stelling beheert, heeft onlangs een plan gepresenteerd om de stelling terug te brengen in de oorspronkelijke staat. Daartoe wil het SBB alle bomen die nu op de wallen groeien, gaan kappen. Bovendien gaat het A59-tracé zuidelijk langs de stelling, zodat er hooguit een paar bomen op een voorpost gekapt zouden hoeven te worden.

Het A59-tracé loopt bij Oosterhout Weststad parallel aan een buizenstraat. De fundering van de palen mag niet in die buizenstraat komen.
Het tracé zou de buizenstraat kruisen, en er een stukje parallel aan lopen, maar de masten (inclusief fundering) zouden buiten de leidingstraat kunnen blijven.

In de structuurvisie buisleidingen 2035 is extra ruimte gereserveerd. Een hoogspanningsverbinding zou die toekomstige uitbreiding blokkeren.
Ons trace blijft keurig buiten het gebied dat in de structuurvisie is gereserveerd (geel in onderstaande afbeelding).

 

Oosterhout Weststad


Juni 2011 - Uitgenodigd voor overleg

Na enige tijd ping-pongen krijgt de werkgroep een uitnodiging, om het A59-tracé met een delegatie van Tennet en het ministerie te komen bespreken. In verband met de zomervakantie wordt er een datum geprikt in augustus 2011...


Vervolg...